Centerklasserne

Centerklasserne på Hovedgård skole og på Højvangskolen er specialklasser, der varetager undervisningen af elever med primært autisme og ADHD samt tillægsdiagnoser.

Det er et særligt visitationsudvalg i Horsens Kommune, der beslutter, hvilke elever, der skal visiteres til Centerklasserne samt hvilken af de to enheder, eleven skal visiteres til.

Eleverne visiteres fra alle skoler i Horsens Kommune. Hvert år er der møder om den enkelte elev, hvor der tages stilling til om eleven skal fortsætte i tilbuddet, eller om eleven understøttes bedre på anden vis.

Centerklasserne er et skoletilbud for normaltbegavede elever fra 0. til 9. klasse, men et 10. skoleår kan tilbydes, hvis det vurderes at være bedst for eleven.

Der undervises i henhold til folkeskoleloven, og der er mulighed for at aflægge prøve i alle fag, ligesom der er mulighed for at blive enkeltintegreret på hovedskolen, hvis det vurderes det bedste for eleven.

I Centerklasserne understøtter undervisningen det visuelle, det strukturerede og det kommunikative med en anerkendende tilgang.

Centerklasserne har fokus på en ro-givende pædagogik – low arousal.

Centerklasserne har en special SFO. Tilmeldingen skal foregå via pladsanvisningen.

Pædagogerne, der arbejder i SFO, er også en stor del af skoledagen. SFO er i de samme lokaler som skoledelen, hvilket giver stor tryghed for eleverne.

Aktiviteterne i SFO tilrettelægges på den enkelte skole.