Velkommen til Hovedgård skole

Hovedgård Skole er en stor skole med et godt undervisningsmiljø i udvikling, hvor vi har fokus på engagement og kvalitet i arbejdet med elevernes læring, og hvor trivsel for elever og personale har stor værdi.

Skolen er 2 og 3 sporet fra børnehaveklasse til 9. klasse og er overbygningsskole for eleverne fra Søvind Skole.

Fysisk er skolen opdelt i fløje:

Indskolingen for børnehaveklasse til 3. klasse holder til i afdelingen Grøn fløj

Mellemtrin for 3.-6. klasse holder til i afdelingen Rød Fløj

Udskolingen for 7. 9. klasse holder til i Hvid Fløj

I alle fløje er undervisningen organiseret i teams af engagerede lærere og pædagoger.

På vores skole har vi to skemaperioder, således at vi kan skabe god mulighed for fordybelse i undervisningen og organisere en skoledag med færrest mulige skift.

Det betyder at vi samler fagene i moduler og derfor har vi fag, som eleverne kun har i en periode, frem for mange fag hele året.

Hovedgård skole er ikke en lektiefri skole, men en lektiereduceret skole, hvor det   eleverne har som lektie er med et formål. At blive god til noget kræver træning og automatisering, til tider kræver det også fordybelse.

Lærerne differentierer i lektiernes sværhedsgrad og mængden, hvilket betyder, at de er tilpasset eleven ud fra hvad de kan mestre, men også ud fra, hvad de kan nå i løbet af den tid, der arbejdes med et emne. En af øvelserne for eleverne er dermed at kunne planlægge, selvfølgelig med hjælp.

På vores skole lægger vi vægt på at dannelse også er en del af folkeskolen – for os er det værdifuldt at være en del af et fællesskab og det er værdifuldt at lære, hvordan man er en del af et fællesskab. Vi har plads til alle, men ikke til alt.

Fakta om Hovedgård Skole

Vi ligger i den nordlige del af Horsens i et aktivt lokalområde

Skolen er fra 1961 og er blevet bygget ud, om og til ad flere omgange.

I perioden 2018-21 er en stor del af skolens fag- og klasselokaler blevet renoveret.

I perioden 2018-2020 har vi etableret nye udearealer med plads til bevægelse og leg både i og udenfor skoletid.