Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Hovedgård skole

Hovedgård Skole er en skole med et godt undervisningsmiljø i udvikling, hvor vi har fokus på engagement og kvalitet i arbejdet med elevernes læring, og hvor trivsel og fællesskab for elever og personale har stor værdi.

Skolen er 2 sporet fra børnehaveklasse til 9. klasse og er overbygningsskole for eleverne fra Søvind Skole.

Fysisk er skolen opdelt i fløje:

Indskolingen( i daglig tale Grøn Fløj) : børnehaveklasse til 3. klasse 

Mellemtrin( i daglig tale Rød Fløj): 4.-6. klasse 

Udskolingen( i daglig tale Hvid Fløj):  7. 9. klasse


Undervisningen i alle fløje er organiseret i teams af engagerede lærere og pædagoger.

På vores skole har vi to skemaperioder, så vi kan skabe god mulighed for fordybelse i undervisningen og organisere en skoledag med færrest mulige skift.

Det betyder at vi samler fagene i moduler og derfor har vi fag, som eleverne kun har i en periode, frem for mange fag hele året.

Hovedgård skole er ikke en lektiefri skole, men en lektiereduceret skole -  at blive god til noget kræver træning og automatisering, til tider kræver det også fordybelse. 

Lærerne differentierer materialerne i sværhedsgrad og mængden, hvilket betyder, at de er tilpasset eleven ud fra hvad de kan mestre, men også ud fra, hvad de kan nå i løbet af den tid, der arbejdes med et emne. En af øvelserne for eleverne er dermed at kunne planlægge, selvfølgelig med hjælp.

Der vil være skolearbejde, der skal laves hjemme, men det afhænger af, hvad eleverne får lavet i skoletiden - altså evnen til at planlægge. 

Der vil også være automatiseringsopgaver, der skal trænes hjemme som f.eks læsning. Det er svært at blive en god læser, hvis det kun trænes i skolen.

Der vil også være afleveringsopgaver i de forskellige fag, som eleverne skal bruge tid på hjemme. 

På vores skole lægger vi vægt på at dannelse også er en del af folkeskolen – for os er fællesskabet værdifuldt og det er vigtigt at lære at være en del af forpligtende fællesskaber. Fællesskabet kommer før individet, og det er vigtigt at eleverne får en forståelse herfor. Skolen er et forpligtende fællesskab, hvor man ikke selv kan vælge, hvem man vil arbejde sammen med eller hvad, der skal arbejdes med i undervisningen.

Vi har plads til alle, men ikke til alt.