Mellemtrinnet

På 4.-6. klassetrin balancerer undervisningen mellem det trygge og nære til en mere målrettet faglig og personlig progression for den unge.

På mellemtrinnet fortsætter undervisningen i læsning, stavning og matematik, men eleverne begynder i højere grad at bruge deres evner til at læse, stave og regne til at tilegne sig ny viden. Undervisningen bliver mere abstrakt og giver plads til, at eleverne reflekterer over deres egen faglige og sociale udvikling.

På mellemtrinnet kommer der nye fag til som tysk som andet fremmedsprog samt flere kreative fag som håndværk og design, billedkunst, svømning og madkundskab.

Skolens ledelse følger undervisningen gennem vejledning, tests og efterfølgende læse- og matematikkonferencer, hvor vi drøfter metoder og progression i undervisningen med skolens vejledere.

På mellemtrinnet  har vi fortsat fokus på at eleverne:

• har tydelige læringsmål og at eleverne ved, hvor målene skal føre dem hen
  • gennem oplevelser og udnyttelse af egne erfaringer udvikler deres selvværd
  • tilegner sig kundskaber gennem hensigtsmæssige arbejdsmetoder og udtryksformer og møder inspiration og udfordring, som udvikler deres kreativitet og mulighed for at udtrykke sig
  • oplever sig selv som del af et ansvarsbærende og ligeværdigt fællesskab der forpligter
  • gennem stadig udfordring udvikler deres selvstændighed, livsduelighed og samarbejdsevner.

Vi ønsker:

• glade, aktive og sociale elever, der kan begå sig i klassens sociale samspil
  • dagligt at udfordre eleverne intellektuelt og stimulere deres  nysgerrighed og lyst til at lære.
  • at styrke og vise respekt for den enkelte elevs personlige egenskaber.
  • at skabe en tryg og tillidsfuld relation til det enkelte elev.
  • et tæt og gensidigt forældresamarbejde, der tager udgangspunkt i eleven
  • at undervisningen bygger på udviklende  læring, der foregår i en tryg og tillidsfuld atmosfære og i forskellige undervisningsmiljøer.

Ud over de fælles traditioner for hele skolen, har vi en række faste traditioner på mellemtrinnet bl.a.:

Morgensamling en gang ugentligt

Halloweenfest

Lejrskole til Samsø

Din rolle som forælder til et barn i 4.-6. klasse

I 4.-6. klasse handler din rolle som forælder om at fastholde dit barns fokus på skolen. Mange elever i indskolingen er ivrige efter at lære at læse og øve sig på de forskellige fag.

På mellemtrinnet kan koncentration og fordybelse omkring det faglige til tider være vanskeligt, fordi kammerater og fritidsaktiviteter fylder mere og mere. Forsøg at finde en balance, hvor du er opmærksom og stiller krav til dit barn i forhold til barnets skolegang, samtidig med at du ikke hjælper for meget.

Det er lærerigt og udviklende for dit barn at møde både faglige og sociale udfordringer i skolen, som kræver en ekstra indsats.

Det forventes, at elever og forældre har kendskab til skolens værdier, ordensregler, principper og retningslinjer og navigerer efter dem.