Indskolingen

Eleverne skal i deres hverdag på skolen opleve, at de er i et trygt, positivt og overskueligt skolemiljø, hvor de kan lære, få gode oplevelser og være en betydningsfuld del af et fællesskab.

Det er vores mål og opgave at give alle børn og unge muligheden for at opleve sig selv som værende en værdiful del af forskellige fællesskaber på skolen.

Vi har det udgangspunkt, at læring og trivsel er to sider af samme sag. Derfor har vi altid fokus på at skabe en skoledag, som tilgodeser begge dele. Gennem høje faglige krav og fagligt kompetente lærer og pædagoger, ønsker vi at gøre eleverne så fagligt dygtige som muligt.

Skolens ledelse følger undervisningen gennem vejledning, tests og efterfølgende læse- og matematikkonferencer, hvor vi drøfter metoder og progression i undervisningen med skolens vejledere.

Vi har et godt samarbejde med både Daginstitution Hovedgård samt Tvingstrup Landsbybørnehave. Det bærende element i samarbejdet er, at kommende skolebørn får et godt kendskab til skolen forud for skolestart, og at personalet fra børnehaverne og fra skolen deler vigtig viden med hinanden, således at børnene understøttes bedst muligt i overgangen.

I indskolingen har vi fokus på at eleverne:

• har tydelige læringsmål og at børnene ved, hvor målene skal føre dem hen
  • gennem oplevelser og udnyttelse af egne erfaringer udvikler deres selvværd
  • tilegner sig kundskaber gennem hensigtsmæssige arbejdsmetoder og udtryksformer og møder inspiration og udfordring, som udvikler deres kreativitet og mulighed for at udtrykke sig
  • oplever sig selv som del af et ansvarsbærende og ligeværdigt fællesskab der forpligter
  • gennem stadig udfordring udvikler deres selvstændighed, livsduelighed og samarbejdsevner.

Vi ønsker:

• at give en god overgang fra børnehave til skole
  • glade, aktive og sociale børn, der kan begå sig i klassens sociale samspil
  • dagligt at udfordre børnene intellektuelt og stimulere børnenes nysgerrighed og lyst til at lære.
  • at styrke og vise respekt for det enkelte barns personlige egenskaber.
  • at skabe en tryg og tillidsfuld relation til det enkelte barn.
  • et tæt og gensidigt forældresamarbejde, der tager udgangspunkt i barnet.
  • at undervisningen bygger på udviklende leg og læring, der foregår i en tryg og tillidsfuld atmosfære og i forskellige undervisningsmiljøer.

Ud over de fælles traditioner har vi en række faste traditioner i indskoling bl.a.:

• morgensang mandag og fredag
  • Lucia - 3. klasserne går Luciaoptog på skolen

Endvidere er hele indskolingen på en årlig fælles tur i ugen op til sommerferien, der blandt andet er med til at styrke det sociale fællesskab, der dagligt er i fokus og at sikre et godt læringsmiljø.

Din rolle som forælder til et barn i indskolingen

Din rolle som forælder til et barn i børnehaveklasse til 3. klasse handler især om at skabe gode rammer for dit barns skolegang og læring. Du kan samarbejde med skolen om dit barns læring ved at vænne dit barn til at få rutiner omkring skoledagen, så morgenmad, pakning af skoletasken, samtaler om skolelivet og måske træning i bogstaver og tal bliver en naturlig del af hverdagen.

Klassens miljø og trivsel er afgørende for, at dit barn har det godt og kan lære. Derfor handler din rolle som forælder i indskolingen også om at få skabt et godt forældresamarbejde omkring klassen. Fælles aftaler og retningslinjer for klassen gør skoledagen tryg og forudsigelig for børnene.

Det forventes, at elever og forældre har kendskab til skolens værdier, ordensregler, principper og retningslinjer og navigerer efter dem.