Den usynlige klassekammerat

Forældrene har et stort ansvar for både deres eget barns trivsel i skolen men også for hele klassens trivsel. Det er forældrene, der sikrer, at børnene møder udhvilede i skole, at de får sund mad og drikke og motion, og at de møder velforberedte frem i skolen. Men forældre er også rollemodeller for deres børn, og hvad forældre siger og viser med handlinger om skolen har stor betydning for deres børns sprog og handlinger i skolen. Vi betragter derfor forældrene som en usynlig klassekammerat, der hver dag sidder med i klassen. Af samme årsag er det vigtigt for både den enkelte elevs trivsel og klassens samlede trivsel, at den usynlige elev, der sidder med i klassen, er konstruktiv og positiv.

Det er ikke altid let at være positiv og konstruktiv, hvis ens barn er blevet drillet, har været i konflikt eller er blevet mobbet. Heller ikke hvis man får besked om, at ens barn har drillet, startet en konflikt eller mobbet. Der er mange følelser på spil, når det gælder vores egne børn. Man vil ofte som forældre have brug for at forsvare sit eget barns perspektiver, og man vil ikke altid se ens på tingene.Det er derfor vigtigt som forældre at lytte til sit barns forklaring uden at placere skyld og forsikre barnet om, at man nok skal hjælpe dem godt igennem det, der er svært. Man kan hjælpe barnet med at få fortalt sin version til enten andre børn eller til klassens lærere og pædagoger, og man kan hjælpe dem med at forstå de andres perspektiver på sagen.

Børn bruger mere og mere tid på nettet, og det er derfor også vigtigt, at forældrene er opmærksomme på deres rolle som usynlig klassekammerat her.

Gode råd til den usynlige klassekammerat:

• Tal pænt om dine børns klassekammerater, om deres forældre, om lærerne og om skolen
  • Lyt til dit barn uden at placere skyld, når noget er svært
  • Vis dit barn, at du forstår det men hjælp også med at se andre mulige perspektiver
  • Støt dit barn i at dyrke mange forskellige relationer på kryds og tværs i klassen. F.eks. ved at lave lege-grupper uden for skoletiden
  • Opmuntre dit barn til at forsvare/hjælpe/trøste den klassekammerat, som har det svært
  • Tag kontakt til skolen, hvis noget dit barn har oplevet, undrer dig
  • Lyt og vis forståelse for den medforælder, der fortæller om sit barns problemer